فدراسیون ورزش های زورخانه ای
 

 
 
زورخانه
زورخانه

ورزش زورخانه ای در ایران دارای سابقه طولانی می باشد که در بین ایرانیان همیشه مورد توجه و احترام بوده و خیلی از پهلوانان نامدار ایران از داخل همین گود زورخانه ها شناخته شدند.

ایرانیان از دیرباز به ورزش‌هاى جنگى و میدانى علاقه زیادی داشتند که هدف بیشتر آنها ، آماده ساختن خود براى کشتی گرفتن و نبرد تن به تن بوده که حتی در داستانهای قدیمی ایران چون نبرد رستم با دیو سفید و کشتى گرفتن رستم و سهراب به آن اشاره شده.

با توجه به اینکه زورخانه ها در ایران جزء اولین باشگاهای ورزشی ایران به حساب می آیند، اما با آمدن ورزشهای جدید و مدرن، به این رشته آنطور که بایدتوجه نشد، تا اینکه سال گذشته فدراسیون ورزش زورخانه ای در ایران تشکیل شد و صدای ضرب و زنگ زورخانه ها به صورت جدی تری به صدا درآمد.

اما شنیدن ضرب و زنگ از داخل زورخانه هایی در کشورهای غربی و تشکیل فدراسیون زورخانه در این کشورها برای خیلی ها باورکردنی نبود، ولی مدتیه که زورخانه ها یکی پس از دیگری در کشورهای مختلف افتتاح می شوند، گویا این رشته ورزشی کهن ایران می ره که در بین کشورهای خارجی برای خودش جایی باز کنه.

به همین منظور فربد در برنامه روز هفتم رادیو بی بی سی با آقای امیر حسینی دبیر کل ورزشهای زورخانه ای و رئیس اکادمی ملی المپیک و پاراالمپیک ایران گفتگویی انجام داد، تا ما رو با این رشته ورزشی وفعالیت های جدید در داخل و خارج از ایران بیشتر آشنا کنه.

آقای امیر حسینی : آکادمی کمیته ملی المپیک ایران، سال گذشته موفق شد در یک اجلاس بین المللی در تهران اساسنامه ورزشهای زورخانه ای رابا حضور 22 کشور جهان به تصویب برسانه وفدراسیون بین المللی ورزش زورخانه ای رسما در جهان متولد بشه، این فدراسیون زیر نظر فدراسیون جهانی ورزشهای همگانی فعالیت خواهد کرد وخود رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی جهان، ورزش زورخانه ای را هدیه ای از طرف مردم ایران به جهان دانست. لازم بود که این ورزش به صورت استاندارد و بین المللی به جهان معرفی بشه که خوشبختانه همین امر صورت گرفت .

ورزش زورخانه ای رو می شه برای ما بیشتر معرفی کنید؟

ورزش زورخانه ای با سابقه بیش از 3 هزار سال قدمت از ورزشهای باستانی ایران و جهان است و یکی از قدیمی ترین نهاد های ورزشی دنیا به حساب میاد.

این رشته شامل ورزشهای زورخانه ای با وسیله مثل کباده و تخته شنا و میل وسنگ و ورزشهای بدون وسیله مثل چرخ زدن ، نرمشهای باستانی و کشتی پهلوانی هست که با حرکات ریتمی با ضرب واشعار عرفانی و حماسی انجام می شه که حتی خیلی ها معتقدند ورزش ایروبیکی که الان انجام میشه ریشه هاش از همین ورزش باستانی ما گرفته شده .

زورخانه
زورخانه

ورزش باستانی وسایل و فرهنگ خاصی داره ، می شه در مورد اونها هم توضیح بدید؟

حرکات پهلوانی این ورزش با ضرب حماسی و اشعار رزمی و عرفانی مرشد اجرا می‌شه، افزارهاى ورزش زورخانه‌اى عبارتند از:

سنگ، که امروز، از دو تخته ساخته مى‌شه، وزن هر دو سنگ تقریباً از چهل تا صد کیلوگرم است.. سنگ گرفتن ورزشکار توسط مرشد یا پهلوانان دیگر شمرده مى‌شه؛ شمارهٔ ۱۱۷ و ۱۱۴ که میان باستانى‌کاران مقدسه و مرشد یا پهلوان از این دو شماره بیشتر نمى‌شمارن.

تخته شنا، شنا رفتن نیز آداب مخصوص به‌خود دارد . قبل از شروع شنا، مرشد با خواندن اشعار پندآمیز، غزلیات عرفانى عشق به حق و پرهیز از آلودگی، روح پهلوانى و دلاورى را در جوانان ورزشکار برمى‌انگیزه. میاندار و سپس دیگر ورزشکاران تخته شناها را برمى‌دارن و در پى هم در گود مى‌ایستند و میاندار، میاندارى را به ورزشکاران تعارف مى‌کنه.

میل ورزش؛ وزن هر میل از پنج کیلو تا چهل کیلوگرم است. گفته مى‌شه که میل جایگزین گرز در زورخانه‌ها شده .کباده ؛ وسیله‌اى است آهنى مانند کمان ،وزن کباده بین ده تا چهل کیلوگرم است.

پهلوان شدن و دست یافتن به پهلوانی، بدون ورزش‌هاى زورخانه‌اى و آموختن فنون کشتى ممکن نیست و به‌‌همین جهت ورزش باستانى و آموختن فنون کشتى از دیرباز در ایران رونق داشته است.

چه رابطه ای بین مرشد و ورزشکاران برقراره؟

هدایت کلی ورزشکاران توسط مرشد و میاندار که وسط گود هست انجام می شه که میاندار در حقیقت نقش کاپیتان تیم رو داره و ورزشکاران از او حمایت می کنن و خود میاندار با رابطه ای که با مرشد داره تیم رو که متشکل از هشت نفر هست رو هدایت می کنن.

آیا ورزشکاران این رشته ، مثل رشته های رزمی دیگه دارای درجه و رتبه هم هستن؟

بله این رشته مثل اغلب رشته های رزمی که رده های مختلف داره برای ورزشکاران درجه هایی در نظر گرفته شده و از نو خواستگی شروع می شه تا کهنه سواری و بعضی ها هم صاحب زنگ میشن. مقام ورزشکاران در زورخانه به ‌ترتیب عبارت است از: پیش‌کسوت، میاندار، پهلوان ساخته، نوخاسته و نوچه.

آرم فدراسیون ورزش های زورخانه ای
آرم فدراسیون ورزش های زورخانه ای

چرا این رشته در داخل گود انجام می شه ؟

تواضع و فروتنی جزء فرهنگ این ورزش به حساب می یاد ، به همین خاطر ورزشکاران خودشونو همیشه پائین تر از دیگران می دونن و این از حرکات جوانمردانه ورزشکاران به حساب میاد که امروزه این نکات اخلاقی در رشته های مدرن و میادین المپیکی هم دیده می شه .

پس می شه گفت که این رشته بیشتر ازحرکات و وسایل افراد جنگجو ایران قدیم گرفته شده؟

بله، بسیاری از ورزشهای دنیا ریشه رزمی دارن و رزش باستانی ما ریشه هاش ریشه ورزشهای رزمی بوده و ما حتی در شاهنامه هم می بینیم که بهش اشاره شده.

با بودن ورزشهای جدیدو مدرن ،الان جایگاه این رشته در ایران کجاست؟

با آمدن ورزشهای مدرن و جدید بسیاری از ورزشهای سنتی متاسفانه در سایه قرار گرفتن و به آنها توجه نشد مگر اونهایی که بین المللی شدن و خودشونو استاندارد کردن و در برنامه های جهانی قرارگرفتند،خوشبختانه با تشکیل فدراسیون بین المللی زورخانه و رسمی کردن آن در ایران و جهان ، این رشته جایگاه اصلی خودشو پیدا کرد وانگیزه ای برای جوانان ایجاد شده که خودش خیلی باعث پیشرفت این رشته خواهد شد .

آیا تیم ملی هم برای این رشته تشکیل شده؟

بله ما تیم ملی این رشته رو تشکیل دادیم و هر سال در رده ها و گروه های مختلف سنی مسابقات قهرمانی کشور و قهرمانی استانها رو برگزار می کنیم، ما حتی این رشته رو در قالب مسابقات پدر بزرگها و نونهالان برگزار می کنیم و در کودکستانها هم این رشته رو فعال کرده ایم.

خوب با توجه به تشکیل تیم ملی، آیا کشورهای دیگری هم در این رشته فعالیت دارن که مسابقات بین المللی انجام بشه؟

بله تا الان 22 کشور این رشته رو در کشورهاشون فعال کردن وما بزودی مسابقات پایتختهای کشورهای جهان رو در شهر کاشان خواهیم داشت که با حضور 22 کشور انجام خواهد شد.

البته ما در آغاز راه هستیم و خیلی از کشورهای دیگر هم از ایجاد باشگاه های این رشته در کشورشون استقبال کرده اند. مثل آمریکا، آلمان و بعضی از کشورهای افریقایی که بزودی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

برای گسترش این رشته در کشورهای دیگه چه کارهایی انجام خواهید داد؟

مابزودی 300 مرشد و مربی آموزش دیده رو به کشورهای مورد نظر اعزام خواهیم کرد تا علاقمندان این رشته رو آموزش بدهند.

زورخانه
زورخانه

برای علاقمندان این رشته آیا محدودیت سنی هم وجود داره؟

نه، این رشته ورزشی برای همه سنین می تونه مناسب باشه، ما در ایران حتی ورزشکاران باستانی کار بالای 90 سال داریم وفعالیت این رشته در کودکستانها هم آغاز شده، به همین دلیله که زیر نظر فدراسیون ورزش همگانی جهان قرار گرفته، چون این فدراسیون این رشته رو برای همه عموم مناسب دانسته .

آیا این رشته فقط اختصاص به آقایون داره یا خانومها هم می تونن در آن فعالیت کنن؟

نه این رشته برای هم آقایون و خانمها هست حتی خیلی از محققان به این نتیجه رسیدن که اغلب نرمشهای و حرکات این ورزش برای خانمها مفید هست مثل حرکات با ریتم ضرب و چرخیدن که باعث تناسب اندام خواهد شد و شنا با تخته و میل گیری که باعث تقویت عضلات سرشانه و سینه ها می شه.

آیا فدراسیون برنامه خاصی برای خانمها داره ؟

فعلا در الویت های اصلی ما نیست و ما در حال حاضر در حال تحقیقات و برنامه ریزی هستیم و لی مسلما در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علاقمندان این رشته برای فراگیری این رشته چیکار باید کنن؟

می تونن به وب سایت ما مراجعه کنن و اطلاعات لازم رو ببینن و باتوجه به اینکه این رشته نیاز به مربی داره باید به زورخانه ها مراجعه کنن و ما حتی فیلم های آموزشی هم تهیه کردیم که به زودی در دست علاقمندان خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد